Op vakantie met de auto: een op de twee Belgen laat auto niet controleren voor vertrek

  • Jongeren minder bekommerd om veiligheidstoestand van de auto
  • Meerderheid bestuurders controleert banden te weinig
  • 7 tips om autobanden zelf makkelijk en snel te controleren

Met de zomer voor de deur, onderzocht Bridgestone, een wereldwijde leider in banden en duurzame mobiliteitsoplossingen, hoe de Belg zich voorbereidt op een veilige autovakantie. De meeste problemen onderweg hebben te maken met de banden. Het is verbazend hoeveel bestuurders zich daar niet op voorbereiden. 45% weet niet of nauwelijks in welke staat de banden van hun wagen verkeren, en iets minder dan 20% controleert de banden ook nooit. Het bedrijf doet een oproep: vertrek je op vakantie met de auto, controleer dan eerst de staat van je banden.

De auto is sinds jaar en dag met voorsprong het populairste vervoersmiddel om op vakantie te gaan. Toch laat slechts de helft van onze landgenoten zijn wagen voor vertrek controleren bij de garage. Een op de acht van de jongste generatie bestuurders (30 jaar en jonger) zegt dat zelfs nooit te doen.

Een lekke of kapotte band is wellicht een van de meest voorkomende problemen voor wie met de auto reist. Sowieso vervelend, maar nog meer in het buitenland. Daar lijken de Belgen zich goed van bewust, want twee op de drie controleert voor vertrek altijd eerst de banden. Toch zegt maar liefst 14% van de jongste groep bestuurders dat nooit te doen.

Tweemaandelijkse controle

Bovendien hebben nieuwe wagens vaak geen reserveband meer aan boord. Een derde van de Belgen heeft zo’n nieuwe wagen zonder reserveband. Opvallend: bijna een op de acht jonge bestuurders zegt niet te weten of de auto uitgerust is met een reserveband… Bovendien wijst het Bridgestone-onderzoek uit dat een op de vijf jongeren (30 jaar en jonger) geen idee heeft van hoe het met de banden van hun auto is gesteld.

Bridgestone adviseert om tweemaandelijks en voor iedere lange rit de toestand van je banden te controleren. In de praktijk doen de meeste Belgen dat 1 of 2 keer per jaar. Bijna 20% van de bestuurders doet dat een keer per jaar of minder. Zestigplussers geven dan weer aan hun banden maandelijks te checken.

“Het is best opvallend dat vooral jongeren die veiligheidscontroles niet doen. Ze weten het minst goed hoe hun banden eraan toe zijn, ze controleren hun auto of hun banden het minst van allemaal, ook niet net voor ze op vakantie vertrekken”, zegt Robert Veraart, Manager Consumer Benelux van Bridgestone. “Daarom roepen we alle bestuurders op om voor het vertrek de banden goed te controleren: is de band intact, is er slijtage op het loopvlak, is de bandenspanning zoals voorgeschreven? Banden in slechte conditie hebben invloed op de wegligging, op het verbruik en op de veiligheid."

Zelf controleren in 7 tips

Daarom deelt de Bridgestone zeven tips om die autobanden zelf makkelijk en snel te controleren:

  1. Parkeer je auto op een platte ondergrond en draai de voorste wielen helemaal naar links of naar rechts zodat je de banden goed kan inspecteren.
  2. Let bij een eerste controle van de zijkant van de banden op vervormingen en scheurtjes. Die kunnen voorkomen na onzachte aanrakingen met een hoge, scherpe stoeprand of met een gat in de baan, of door veroudering. Een beschadigde band kan scheuren of ontploffen.
  3. Controleer het loopvlak van de band. Dat is het deel van de band dat contact maakt met de weg en dus belangrijk is voor een goede wegligging. Ga na of het profiel (de ‘tekening’ in de band) niet afgesleten is, of dat er geen nagels in de band steken.
  4. Het profiel van een band moet minstens 1,6mm diep zijn om voldoende water te kunnen afvoeren. Dat kan makkelijk door de slijtage-indicator: een stukje rubber tussen de hoofdgroeven dat de hoogte heeft van de minimale profieldiepte. Als het profiel tot op de indicator is afgesleten, is het hoog tijd om de band te vervangen.
  5. Wie helemaal zeker wil zijn, kan een analoge of digitale profieldieptemeter gebruiken. Die plaats je in een van de groeven van de band en je kan meteen de exacte diepte aflezen.
  6. Vergeet niet om zeker de bandenspanning te controleren. Een foute bandenspanning heeft impact op de wegligging, het brandstofgebruik en de slijtage van de band. De juiste spanning staat op een sticker in de brandstofklep, in de deuropening van de bestuurder of in de handleiding.
  7. Je controleert de spanning best wanneer de banden ‘koud’ zijn (minder dan 3 km gereden, of minstens 2 uur niet gereden). Bij warme banden is de gemeten spanning steeds hoger, dus meet je geen betrouwbaar resultaat.

 

Bridgestone deed in mei 2023 onderzoek bij meer dan 1201 volwassen Belgen naar hoe ze hun autovakantie voorbereiden.

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bridgestone

Over Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika:

Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (Bridgestone EMIA) is de regionale Strategic Business Unit van Bridgestone Corporation, wereldwijd leider in banden en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Met hoofdkantoor in Zaventem (België) heeft Bridgestone EMIA meer dan 20.000 mensen in dienst en is het bedrijf actief in 40 landen in de regio.

Bridgestone biedt een gevarieerde portfolio van premium banden, bandentechnologieën en geavanceerde mobiliteitsoplossingen. De visie van het bedrijf is om maatschappelijke en klantwaarde te bieden als een bedrijf dat duurzame oplossingen biedt. Het Bridgestone E8 Commitment - een raamwerk van acht waarden (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease and Empowerment) - vormt de leidraad voor strategische prioriteiten, besluitvorming, en acties in alle facetten van de bedrijfsvoering.

Voor meer informatie over Bridgestone in de EMIA-regio, bezoek www.bridgestone-emia.com en press.bridgestone-emia.com. Volg ons op Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn.

 

Contact
RCA
Yasmine Dewaele
Senior Consultant
@: [email protected]
M: +32 475 96 17 84