Fisker en Bridgestone verenigen ambities op het gebied van duurzaamheid met partnerschap voor baanbrekende elektrische Fisker Ocean

  • Automotive pionier Fisker heeft Bridgestone gekozen als exclusieve bandenpartner voor zijn volledig elektrische Fisker Ocean, die in 2022 in productie zal gaan
  • Bridgestone verlegt de innovatiegrenzen met de op maat gemaakte banden die het bedrijf aan Fisker levert voor de Ocean. Het gaat hierbij om Potenza Sport-banden met lichtgewicht ENLITEN-technologie voor efficiënte en duurzame prestaties in de zomer en Alenza Sport-banden waarmee in Noord-Amerika in alle seizoenen gereden kan worden.
  • Het op het milieu gerichte Fisker kwam tot de conclusie dat Bridgestone een partner is met een sterke focus op duurzaamheid in de gehele waardeketen, van R&D en productontwikkeling tot productie en retail. ​
De op maat gemaakte Bridgestone-banden zullen leverbaar zijn in twee bandenmaten: 255/50 R20 en 255/45 R22
De op maat gemaakte Bridgestone-banden zullen leverbaar zijn in twee bandenmaten: 255/50 R20 en 255/45 R22

BRUSSEL/LOS ANGELES (4 augustus 2021) — Verenigd in hun visie voor een duurzamere toekomst op het gebied van mobiliteit, kondigen Fisker Inc. (NYSE: FSR) (“Fisker"), gepassioneerd maker van de meest duurzame elektrische auto's ter wereld en geavanceerde mobiliteitsoplossingen, en Bridgestone, een wereldleider op het gebied van banden en rubber die oplossingen biedt voor veilige en duurzame mobiliteit, vandaag een nieuw partnerschap aan. Fisker heeft Bridgestone gekozen als exclusieve bandenpartner voor de langverwachte, volledig elektrische SUV Fisker Ocean.

De Fisker Ocean zal zijn wereldwijde debuut beleven op de komende Los Angeles Auto Show 2021 en de productie start op 17 november 2022. Voor de Fisker Ocean wordt op grote schaal gebruikgemaakt van gerecyclede materialen, waaronder een volledig veganistisch interieur, en hij wordt optioneel geleverd met een fotovoltaïsch zonnedak. De Fisker Ocean staat op op maat gemaakte Bridgestone Potenza Sport-banden bij auto's die worden verkocht in Europa en bij een aantal modellen die worden verkocht in Noord-Amerika. De speciaal vervaardigde banden bieden een optimale rijervaring die is gericht op rijcomfort en stabiliteit en zijn ontworpen voor een lage rolweerstand waardoor het energieniveau van de batterij van de Fisker Ocean nog langzamer zal afnemen doordat minder kracht nodig is om de wielen van de auto te laten draaien.

De op maat gemaakte band markeert een van de eerste keren dat de Bridgestone Potenza Sport, de ultra-high-performance sportband van het bedrijf, wordt gecombineerd met zijn revolutionaire, duurzame ENLITEN-technologie. Gemiddeld vermindert ENLITEN-technologie de rolweerstand van een band tot wel 30 procent en het gewicht met maximaal 20 procent.1 Dit komt overeen met tot wel 2 kg minder grondstoffen voor het produceren van een band, een voordeel op milieugebied, zowel qua hulpbronnen als qua beheer van de laatste fase van de levensduur. Het gebruik van ENLITEN-technologie is essentieel om ervoor te zorgen dat de banden van de Ocean een lage rolweerstand hebben, terwijl het sportieve profiel van de Potenza Sport voor een dynamische en stabiele rijervaring zorgt.

Bridgestone zal ook op maat gemaakte all season Alenza Sport-banden leveren voor de Fisker Ocean-modellen die worden verkocht in Noord-Amerika. De Alenza Sport-banden zijn ontwikkeld met een nieuwe generatie compound die zorgt voor betere remprestaties op droog wegdek, betere handling op nat wegdek en een verbeterde rolweerstand om bestuurders te helpen de prestaties van de Fisker Ocean optimaal te benutten.

De speciaal vervaardigde Bridgestone-banden voor de Fisker Ocean profiteren van de baanbrekende virtuele bandenontwikkelingstechnologie van Bridgestone, die een nauwkeurige voorspelling van de prestaties van een band mogelijk maakt zonder deze te produceren en er fysiek mee te rijden gedurende het eerste deel van het ontwikkelingsproces. Door de ontwikkeling van banden duurzamer, efficiënter, nauwkeuriger en flexibeler te maken, vermindert virtuele bandenontwikkelingstechnologie het verbruik van grondstoffen en de CO2-uitstoot met ongeveer 60 procent en de productontwikkelingstijd met tot wel 50 procent, en kan een band in ongeveer de helft van de tijd op de markt worden gebracht. De toepassing van deze technologie bij dit project ondersteunt de ambities van de Fisker Ocean om de meest duurzame auto ter wereld te zijn en draagt eraan bij de ontwikkelingstijd van het project te reduceren.

 

Hordes overwinnen op weg naar een elektrische toekomst
In zijn zoektocht naar de juiste band kwam Fisker tot de conclusie dat Bridgestone een sterke partner is met een gelijkgestemde benadering op het gebied van duurzaamheid die investeert in zijn gehele waardeketen, van R&D en productontwikkeling tot productie en retail, om de invloed op het milieu te beperken. Bridgestone kondigde bijvoorbeeld onlangs aan dat 100% van de elektriciteit die wordt verbruikt op zijn Europese locaties, waaronder zijn Europese R&D-centrum in Italië waar de banden voor de Fisker Ocean zijn ontwikkeld en zijn fabriek in Poznan in Polen waar ze zullen worden geproduceerd, van hernieuwbare bronnen komt. De Fisker Ocean zelf zal worden geproduceerd in de CO2-neutrale fabriek van Magna Steyr in Graz, Oostenrijk.

In Bridgestone heeft Fisker een partner gevonden die zijn bedrijf aan het transformeren is om in de behoeften van elektrische auto's te voorzien. Door te innoveren op het gebied van premium banden, bandentechnologieën en speciale wagenpark- en mobiliteitsoplossingen voor elektrische auto's en een retail- en servicenetwerk te ontwikkelen dat klaar is voor elektrische auto's, investeert Bridgestone erin om elektrische mobiliteit efficiënter en toegankelijker te maken voor alle bestuurders. Fisker heeft vergelijkbare ambities met de Ocean die in de Verenigde Staten op de markt moet worden gebracht met een adviesprijs vanaf $ 37.499 (exclusief EV-gerelateerde subsidies) en onder de € 32.000 in Duitsland (inclusief belastingen en EV-gerelateerde subsidies).

Het testen van prototypes van de Fisker Ocean wordt in het vierde kwartaal van 2021 opgestart. De op maat gemaakte Bridgestone-banden zullen leverbaar zijn in twee bandenmaten: 255/50 R20 en 255/45 R22. De 22 inch-band zal worden toegepast om een sportievere handling tot stand te brengen in overeenstemming met de hogere prestaties die de uitvoeringen van de Fisker Ocean met een hoger vermogen leveren.

“Bij Bridgestone zien we elektrische auto's als een enorme gelegenheid om bij te dragen aan een klimaatneutrale maatschappij in 2050 en aan het duurzamer maken van mobiliteit,” aldus Laurent Dartoux, President en CEO, Bridgestone EMIA. “Maar er zijn nog steeds veel hordes die moeten worden genomen voordat een volledig elektrische toekomst kan worden gerealiseerd en Fisker werkt er net als Bridgestone hard aan om deze obstakels te overwinnen. Fisker maakt niet alleen elektrische auto's toegankelijker, maar is vanaf de basis opgebouwd met een sterke duurzaamheidsagenda die we oprecht ondersteunen. Het is briljant om onze gedeelde ambities te verenigen en samen te werken om ze te bereiken.”

“We zijn zeer enthousiast om samen te werken met Bridgestone, een wereldleider op het gebied van banden en duurzame mobiliteit, die dezelfde waarden heeft als wij en premium banden ontwikkelde die perfect zijn voor de Fisker Ocean,” aldus Henrik Fisker, Chairman en CEO van Fisker. “We hebben de ambitie om de meest duurzame SUV te maken met toonaangevende rijprestaties en handling en een toonaangevend bereik, en Bridgestone zal een sleutelrol spelen bij het bereiken van deze doelstelling. We kijken ernaar uit nauw samen te blijven werken aan de performance engineering en technische ontwikkeling van de banden.”

Op basis van interne gegevens van Bridgestone waarbij premiumzomerbanden met en zonder ENLITEN-technologie in dezelfde bandenmaat van Bridgestone werden vergeleken (92Y 225/40R18 XL). ​ Fikser neemt alleen de bandenmaten R20 en R22 af.

 

Media information:

Liesbeth Denys, Director Public Affairs and Communications, Bridgestone EMIA: +32 478 78 26 22

Laura McCaslin, Communications Manager, Bridgestone Americas: 615-937-5145

Simon Sproule, SVP, Communications: 310.374.6177

Rebecca Lindland, Director, Communications

Dan Galves, VP, Investor Relations / [email protected]

 

About Bridgestone in Europe, Russia, Middle East, India, and Africa:

Bridgestone in Europe, Russia, Middle East, India, and Africa (Bridgestone EMIA) is the regional Strategic Business Unit of Bridgestone Corporation, a global leader in tyres and rubber building on its expertise to provide solutions for safe and sustainable mobility. Headquartered in Zaventem (Belgium), Bridgestone EMIA employs more than 20,000 people and conducts business in 40 countries across the region. Bridgestone offers a diverse product portfolio of premium tyres and advanced solutions, backed by innovative technologies, improving the way people around the worldmove, live, work and play.

For more information about Bridgestone in EMIA, please visit www.bridgestone-emia.com and www.bridgestonenewsroom.eu. Follow us on Facebook, Instagram,YouTube and LinkedIn.

About Bridgestone Americas, Inc.:
Nashville, Tennessee-based Bridgestone Americas, Inc. is a subsidiary of Bridgestone Corporation, a global leader providing sustainable mobility and advanced solutions. Bridgestone Americas develops, manufactures, and markets a diverse portfolio of original equipment and replacement tires, tire-centric solutions, mobility solutions, and other rubber-associated and diversified products that deliver social value and customer value. Guided by its global corporate social responsibility commitment, Our Way to Serve, Bridgestone is dedicated to shaping a sustainable future of mobility and improving the way people move, live, work and play.

 

About Fisker Inc. 
California-based Fisker Inc. is revolutionizing the automotive industry by developing the most emotionally desirable and eco-friendly electric vehicles on Earth. Passionately driven by a vision of a clean future for all, the company is on a mission to become the No. 1 e-mobility service provider with the world's most sustainable vehicles. To learn more, visit 
www.FiskerInc.com – and enjoy exclusive content across Fisker's social media channels: FacebookInstagramTwitterYouTube, and LinkedIn.

Download the revolutionary new Fisker mobile app from the App Store or Google Play store.

 

Forward-Looking Statements
This press release includes forward-looking statements, which are subject to the "safe harbor" provisions of the US Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements may be identified by words such as "feel," "believes," expects," "estimates," "projects," "intends," "should," "is to be," or the negative of such terms, or other comparable terminology and include, among other things, the quotations of our Chief Executive Officer and statements regarding the planned start of production and MSRP of the Ocean, the Company's future performance and other future events that involve risks and uncertainties. ​ Such forward-looking statements are not guarantees of future performance and are subject to risks and uncertainties, which could cause actual results to differ materially from the forward-looking statements contained herein due to many factors, including, but not limited to: Fisker's limited operating history; Fisker's ability to enter into additional manufacturing and other contracts with Magna, or other OEMs or tier-one suppliers in order to execute on its business plan; the risk that OEM and supply partners do not meet agreed upon timelines or experience capacity constraints; Fisker may experience significant delays in the design, manufacture, regulatory approval, launch and financing of its vehicles; Fisker's ability to execute its business model, including market acceptance of its planned products and services; Fisker's inability to retain key personnel and to hire additional personnel; competition in the electric vehicle market; Fisker's inability to develop a sales distribution network; and the ability to protect its intellectual property rights; and those factors discussed in Fisker's Annual Report on Form 10-K, as amended, under the heading "Risk Factors," filed with the Securities and Exchange Commission (the "SEC"), as supplemented by Quarterly Reports on Form 10-Q, and other reports and documents Fisker files from time to time with the SEC. Any forward-looking statements speak only as of the date on which they are made, and Fisker undertakes no obligation to update any forward-looking statement to reflect events or circumstances after the date of this press release.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bridgestone

Over Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika:

Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (Bridgestone EMIA) is de regionale Strategic Business Unit van Bridgestone Corporation, wereldwijd leider in banden en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Met hoofdkantoor in Zaventem (België) heeft Bridgestone EMIA meer dan 20.000 mensen in dienst en is het bedrijf actief in 40 landen in de regio.

Bridgestone biedt een gevarieerde portfolio van premium banden, bandentechnologieën en geavanceerde mobiliteitsoplossingen. De visie van het bedrijf is om maatschappelijke en klantwaarde te bieden als een bedrijf dat duurzame oplossingen biedt. Het Bridgestone E8 Commitment - een raamwerk van acht waarden (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease and Empowerment) - vormt de leidraad voor strategische prioriteiten, besluitvorming, en acties in alle facetten van de bedrijfsvoering.

Voor meer informatie over Bridgestone in de EMIA-regio, bezoek www.bridgestone-emia.com en press.bridgestone-emia.com. Volg ons op Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn.

 

Contact
RCA
Yasmine Dewaele
Senior Consultant
@: [email protected]
M: +32 475 96 17 84