Bridgestone introduceert ENLITEN®-technologie in de motorsport met banden gemaakt van 63% gerecycleerde en hernieuwbare materialen

  • Bridgestone levert banden die gemaakt zijn met teruggewonnen carbon black, gerecycleerde olie, rijstvliessilica en andere gerecycleerde en hernieuwbare materialen aan de deelnemende teams in de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC)*1.
  • De steun die Bridgestone*2 levert aan de BWSC en duurzame motorsportinitiatieven illustreren de "Energie-" en "Emotie"-waarden van het Bridgestone E8-engagement.

Bridgestone kondigt vandaag aan dat het de deelnemende teams in de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) zal voorzien van banden die gemaakt zijn van 63% gerecycleerde en hernieuwbare materialen. De banden zijn op maat gemaakt voor de unieke uitdagingen die gepaard gaan met de 3.000 kilometer lange race door Australië.

Veiligheid in de motorsport staat voor Bridgestone altijd en overal voorop, zeker in races waarbij de piloten herhaaldelijk geconfronteerd worden met extreme omstandigheden en situaties. Het bedrijf gaat prat op zijn tomeloze beroepstrots en passie en een onafgebroken inzet om zijn technologie, productie, logistiek en merk steeds verder te ontwikkelen en talenten te laten ontluiken via de motorsport. In 2023 viert Bridgestone zijn 60e verjaardag in de motorsport en wil ook in de toekomst blijven bouwen aan een duurzame motorsport wereldwijd.

1. "ENLITEN®": de nieuwe technologie van Bridgestone voor premiumbanden in het ​ EV-tijdperk

Bridgestone ontwikkelde nieuwe banden voor de 2023 BWSC en gebruikte daarvoor ENLITEN®, zijn nieuwe basistechnologie voor productdesign. ENLITEN® verbetert gewone banden met een milieuaspect en overtreft tegelijk de eisen van zowel klanten als de markt wat productprestaties betreft. Dankzij de geavanceerde prestaties van de ENLITEN®-technologie wil Bridgestone zowel de maatschappelijke als de klantwaarde verhogen.

De ENLITEN®-banden voor de BWSC werden speciaal ontworpen om de deelnemende teams te helpen om te gaan met de extreme omstandigheden tijdens de 3000 km lange race, met onder meer een lage rolweerstand, slijtvastheid en gewicht. Bridgestone zal banden op maat van de behoeften van de teams leveren om de voordelen van de nieuwe ENLITEN-technologie en de uitzonderlijke mogelijkheden van de banden aan te tonen. Bridgestone zal in de toekomst verder blijven schaven aan de met ENLITEN-technologie uitgeruste banden op maat van zijn klanten in de motorsport, maar ook aan conventionele banden.

2. BWSC-band van 63% gerecycleerde en hernieuwbare materialen

De banden die Bridgestone levert, omvatten onder meer een band met een gerecycleerd en hernieuwbaar materiaalaandeel (MCN – materiaalcirculariteitsnummer) van 63%, een stevige verbetering ten opzichte van de ca. 30% uit de BWSC van 2019. De gerecycleerde en hernieuwbare materialen die ingezet worden voor deze banden zijn onder andere gerecycleerde organische vezels, teruggewonnen carbon black, gerecycleerde rubberchemicaliën, gerecycleerde olie en verstevigingsmateriaal met gerecycleerd staal erin verwerkt. Daarnaast kregen de banden voor de cruiser-categorie bijkomend nog rijstvliessilica en door pyrolyse van afgedankte banden teruggewonnen carbon black.

3. Logistiek met lage koolstofuitstoot voor de verzending van de banden

Voor de verzending van de BWSC-banden koos Bridgestone ervoor om samen te werken met DHL, een toonaangevende logistieke partner die tegen 2050 een nuluitstoot beoogt. Dankzij GoGreen Plus*3 van DHL gebeurt het transport van de banden naar de BWSC volledig koolstofneutraal. Dat is te danken aan een combinatie van duurzame marinebrandstof (insetting) en de compensatie van de uitstoot via VER Gold Standard-koolstofkredieten (offsetting).

Bridgestone heeft er een topprioriteit van gemaakt om zijn steentje bij te dragen aan een duurzamere toekomst voor de motorsport tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Het bedrijf realiseert dat streven door de ENLITEN-banden van 63% gerecycleerde en hernieuwbare materialen enerzijds en door collaboratieve initiatieven in zijn logistieke keten anderzijds. We zullen de kracht van onze nieuwe technologie aantonen in de extreme omstandigheden van de BWSC", aldus Naotaka Horio, directeur van Bridgestone Motorsports. "Daarnaast willen we als titelsponsor ook jonge en diverse ingenieurs van overal ter wereld ondersteunen bij het bedenken van revolutionaire nieuwe technologieën in de BWSC, die ook een rol van betekenis zouden kunnen spelen in een duurzamere mobiliteit voor de toekomst."

Door duurzaamheid centraal te stellen in zijn management- en businesscultuur wil Bridgestone zijn visie waarmaken om tegen 2050 als leverancier van duurzame oplossingen maatschappelijke en klantwaarde te leveren. De BWSC als brandpunt tussen motorsport en duurzame oplossingen voor de toekomst speelt hierbij een unieke rol.*4

De BWSC illustreert de "Energie-" en "Emotie"-waarden van het Bridgestone E8-engagement*5, dat de koers uitzet voor het bedrijfsengagement van Bridgestone om een koolstofneutrale mobiliteit waar te maken (Energie) en om de wereld van mobiliteit opwindender en leuker te maken (Emotie).


*1 De Bridgestone World Solar Challenge vindt plaats op zondag 22 oktober in Australië

Meer informatie is te vinden op onze officiële website

https://www.bridgestone.co.jp/bwsc/

Website van de organisator

https://worldsolarchallenge.org/

*2 ​ Bridgestone ondersteunt de deelnemende teams in de 2023 Bridgestone World Solar Challenge

https://www.bridgestone.com/corporate/news/2023060501.html

*3 ​ DHL GoGreen Plus Solutions

https://www.dhl.com/jp-ja/home/global-forwarding/products-and-solutions/gogreen-solutions.html

*4 ​ Strategische langetermijndoelstellingen tegen 2030

https://www.bridgestone.com/ir/library/strategy/pdf/ENG_lsa20220831.pdf

*5 ​ Bridgestone E8-engagement

De Bridgestone Group formuleerde zijn bedrijfsengagement, het zogenaamde 'Bridgestone E8 Commitment' om zijn visie te helpen waarmaken: "In de aanloop naar 2050 blijft Bridgestone als leverancier van duurzame oplossingen maatschappelijke en klantwaarde leveren." Dat engagement dient als koers voor de Groep en wint het vertrouwen van de toekomstige generaties. Het 'Bridgestone E8 Commitment' omvat acht unieke Bridgestone-waarden die allemaal beginnen met de letter 'E' (energie, ecologie, efficiëntie, extensie, economie, emotie, eenvoud en empowerment) en die de Groep wil volgen aan de hand van kenmerkende doelstellingen en bedrijfsprocessen. Daarvoor werkt Bridgestone nauw samen met zijn medewerkers, de maatschappij, zijn partners en zijn klanten, om voor iedereen een duurzame samenleving te creëren. https://www.bridgestone.com/corporate/news/pdf/2022030101.pdf


Over Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika:

 Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (Bridgestone EMIA) is de regionale Strategic Business Unit van Bridgestone Corporation, wereldwijd leider in banden en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Met hoofdkantoor in Zaventem (België) heeft Bridgestone EMIA meer dan 20.000 mensen in dienst en is het bedrijf actief in 40 landen in de regio.

Bridgestone biedt een gevarieerde portfolio van premium banden, bandentechnologieën en geavanceerde mobiliteitsoplossingen. De visie van het bedrijf is om maatschappelijke en klantwaarde te bieden als een bedrijf dat duurzame oplossingen biedt. Het Bridgestone E8 Commitment - een raamwerk van acht waarden (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease and Empowerment) - vormt de leidraad voor strategische prioriteiten, besluitvorming, en acties in alle facetten van de bedrijfsvoering.

 Voor meer informatie over Bridgestone in de EMIA-regio, bezoek www.bridgestone-emia.com en press.bridgestone-emia.com. Volg ons op FacebookInstagramYouTube en LinkedIn.


Perscontact :

​RCA - Yasmine Dewaele - Senior Consultant

​@: [email protected]

​M: +32 475 96 17 84

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Bridgestone

Over Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika:

Bridgestone in Europa, het Midden-Oosten, India en Afrika (Bridgestone EMIA) is de regionale Strategic Business Unit van Bridgestone Corporation, wereldwijd leider in banden en duurzame mobiliteitsoplossingen.

Met hoofdkantoor in Zaventem (België) heeft Bridgestone EMIA meer dan 20.000 mensen in dienst en is het bedrijf actief in 40 landen in de regio.

Bridgestone biedt een gevarieerde portfolio van premium banden, bandentechnologieën en geavanceerde mobiliteitsoplossingen. De visie van het bedrijf is om maatschappelijke en klantwaarde te bieden als een bedrijf dat duurzame oplossingen biedt. Het Bridgestone E8 Commitment - een raamwerk van acht waarden (Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease and Empowerment) - vormt de leidraad voor strategische prioriteiten, besluitvorming, en acties in alle facetten van de bedrijfsvoering.

Voor meer informatie over Bridgestone in de EMIA-regio, bezoek www.bridgestone-emia.com en press.bridgestone-emia.com. Volg ons op Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn.

 

Contact
RCA
Yasmine Dewaele
Senior Consultant
@: [email protected]
M: +32 475 96 17 84